32-660 Chełmek; Chełmek, ul. Brzozowa 7A +48 666 648 220 zlobek@chelmek.pl Pon-Pt: 6:00 - 16:30

Plan pracy żłobka

 

ROCZNY PLAN PRACY DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZO- OPIEKUŃCZEJ

W ŻŁOBKU SAMORZĄDOWYM ŚWIETLKI

NA ROK 2023/2024

Zadania


 

Termin realizacji


Zajęcia stałe.

  • Ćwiczenia ogólnorozwojowe: rozwijanie umiejętności samodzielnego spożywania posiłków, korzystanie z toalety, porządkowanie miejsca zabawy, ćwiczenie umiejętności stosowanie zwrotów grzecznościowych;

  • Zabawy muzyczno- ruchowe: śpiewanie piosenek, ćwiczenia ruchowo- naśladowcze, taniec, poznawanie instrumentów (próba gry na instrumentach);

  • Zabawy logopedyczne;

  • Zabawy z językiem angielskim;

  • Zabawy manipulacyjno- konstrukcyjne;

  • Zabawy tematyczne;

  • Zajęcia plastyczne;

  • Ćwiczenia relaksacyjne;

  • Zabawy ruchowe z wykorzystaniem elementów Ruchu Rozwijającego W. Sherborne;

  • Bajkoterapia, teatrzyki:

  • Zabawy sensoryczne;

  • Zabawy na świeżym powietrzu, spacery.


Cały rok

1-3. Witamy w żłobku, Poznaję moją grupę.

4. Moja droga do żłobka.

(15.09- Dzień Kropki) ( Pierwszy dzień jesieni 23.09)

( 30.09 Dzień chłopaka)


1-3. Czas adaptacji dziecka w żłobku. Dzieci zapoznają się z salą, zabawkami, innymi dziećmi oraz opiekunkami. Stworzenie dziecku poczucia bezpieczeństwa. W miarę przebiegu procesu adaptacji poza zabawami dowolnymi pod okiem opiekunek proponowanie dzieciom różnych zabaw ruchowych i tematycznych orz zajęć plastycznych i muzycznych.

4. Zapoznanie dzieci z tematem zajęć za pomocą różnych tekstów oraz ilustracji. Poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze. Poznanie znaczenia kolorów sygnalizatora. Przywitanie nowej pory roku – Jesieni. 

Wrzesień


1-2. Jesień w ogrodzie i sadzie.

3-5. Leśne zwierzęta robią zapasy.

(18.10- Dzień poczty)

(31.10- Dzień dyni)


1-2. Oglądanie ilustracji z jesiennych ogrodów, z gromadzenia zapasów. Zapoznanie dzieci z darami jesieni (owoce i warzywa). Zabawa w kolory.

3-5. Zapoznanie dzieci z wyglądem i trybem życia wiewiórki i jeża.

Wspólne tworzenie spiżarni dla zwierząt.


Październik


1.Polska mała ojczyzna.

2-3. W bajkowym lesie. (22.11- dzień kredki)

( 25.11- Dzień misia)

4. Andrzejkowe Wróżby. (Zabawa andrzejkowa 30.11)


1. Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi (orzeł, flaga). Wspólne słuchanie Hymnu. Utrwalenie wyglądu koloru białego i czerwonego.

2-3. Wejście z dziećmi w świat bajek poprzez wspólne czytanie, oglądanie kolorowych ilustracji. Utrwalenie poznanych wcześniej przez dzieci kolorów przy wykorzystaniu kolorowych kredek. Obchodzimy dzień pluszowego Misia. Poznanie części ciała (ręce, głowa, nogi itp.).

4. Poznanie przez dzieci andrzejkowych zwyczajów. Zabawa andrzejkowa.


Listopad


1. Mikołaj w żłobku.

(04.12 Dzień górnika)

2-3. Idą święta.

(22.12 1-szy dzień zimy)

4. Płynie czas. Zabawa sylwestrowa.


1. Przybliżenie dzieciom postaci Mikołaja przy pomocy ilustracji oraz książeczek. Spotkanie z Mikołajem. Omówienie zawodu górnika, spotkanie z górnikiem.

2-3. Przybliżenie dzieciom tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia takimi jak ubieranie choinki, wieczerza wigilijna czy łamanie się opłatkiem. Wspólne wykonywanie ozdób świątecznych. Przywitanie nowej pory roku- Zimy, omówienie symptomów zimy.

4. Przybliżenie dzieciom jak upływa czas ( rośniemy, mamy urodziny) za pomocą różnych tekstów oraz ilustracji. Zabawa sylwestrowa.


Grudzień


1. Lepimy bałwanka.

2-3. Babciu, Dziadku kochamy Was.

4-5. W Karnawale.


1.Wprowadzenie do tematu przy pomocy kolorowych ilustracji. Poznanie sportów, które można uprawiać w zimie. Wspólne omówienie zasad bezpiecznych zabaw na śniegu.

2-3. Rozmowa na temat kim jest babcia i dziadek. Oglądanie ilustracji przedstawiających babcię i dziadka. Przygotowanie laurek dla dziadków. Starsza grupa przygotowania przedstawienia.

4. Wprowadzenie dzieci w temat karnawału poprzez oglądanie ilustracji oraz ich omówienie. Utrwalenie poznanych wcześniej kolorów. Bal kostiumowy.


Styczeń


1-2. Co słychać w karmniku.

(14.02- Walentynki)

(17.02- Dzień Kota)

3-4. W parku Jurajskim.

( 26.02- Dzień Dinozaura)


1-2. Uświadomienie dzieciom jak ważna jest troska o ptaki w okresie zimowym przy pomocy tekstów literackich oraz ilustracji. Wprowadzenie dzieci w świat różnych emocji i uczuć jakie towarzysza nam w życiu. Utrwalenie koloru czerwonego.

3-4. Przybliżenie dzieciom świata dinozaurów przy pomocy kolorowych ilustracji oraz książeczek.


                               Luty


1-2. Wiosna tuż tuż.

3-4. Wielkanoc.


1-2. Wspólne omówienie zjawisk pogodowych występujących w marcu. Wyjaśnienie znaczenia powiedzenia „W marcu jak w garncu”. Szukanie pierwszych symptomów wiosny w trakcie spacerów, oglądanie ilustracji związanych z wiosną. Poznanie ptaków, powracających do nas z ciepłych krajów.

3-4. Przybliżenie dzieciom zwyczajów wielkanocnych takich jak malowanie pisanek, przygotowanie koszyczka wielkanocnego, śmigus dyngus.


 Marzec


1-2. W zagrodzie.

3-4. Dbamy o Ziemię.

(22.04- Światowy Dzień Ziemi)

5. Mój dom- Polska.


1-2. Dzieci poznają zwierzęta mieszkające na wsi takie jak np. koń, krowa, kura, pies, kot itp. Uczą się jak się nimi opiekować.

3-4. Uświadomienie dzieciom jak ważne jest dbanie o nasza planetę. Kształtowanie nawyku segregowania śmieci.

5. Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi (Flaga,Hymn,Godło) za pomocą ilustracji oraz rekwizytów. Osłuchanie się z Hymnem Polski.


                  Kwiecień


1.Pan Strażak.

2. Na łące.

3-4. Moja Rodzina.

(26.05- Dzień Mamy)

(01.06- Dzień Dziecka)


1. Przybliżenie dzieciom postaci strażaka za pomocą ilustracji oraz różnych tekstów. Zapoznanie z praca strażaka. Wizyta strażaka.

2. Dzieci poznają mieszkańców łąki poprzez oglądanie ilustracji oraz czytanie bajek. Utrwalamy poznane kolory. Wizyta Pana Pszczelarza.

3-4. Przybliżenie dzieciom pojęcia rodziny. Oglądanie ilustracji przedstawiających rodzinę. Starsza grupa- przygotowanie przedstawienia dla mamy i taty. Wspólne zabawy w sali i na placu zabaw.


Maj


1-2. Idziemy do ZOO.

3-4. Nadchodzą wakacje. Pożegnanie starszaków.

(21.06-1-szy Dzień Lata)

(25.06- Dzień Smerfa)


1-2. Wprowadzenie dzieci do tematu poprzez krótkie teksty literackie oraz obrazki przedstawiające egzotyczne zwierzęta, które możemy zobaczyć w ZOO (lądowe oraz morskie).

3-4. Zapoznanie z nowa pora roku jaka jest Lato, omówienie jego symptomów. Rozmowa na temat wakacyjnych wyjazdów dzieci, gdzie możemy pojechać – góry, morze, jeziora oraz różnych środków transportu, którymi możemy wybrać się na wakacje.


                    Czerwiec

           


WAKACJE


W okresie wakacyjnym w żłobku prowadzone są swobodne zabawy tj. zabawy na placu zabaw ( także z wodą jeśli tylko pogoda na to pozwala), spacery w pobliżu żłobka, zabawy muzyczno- ruchowe, zabawy sensoryczne, zabawy plastyczne, zabawy tematyczne, bajkoterapia itp.


                   Lipiec

                  Sierpień


 

 

ROCZNY PLAN PRACY DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZO- OPIEKUŃCZEJ

W ŻŁOBKU SAMORZĄDOWYM ŚWIETLKI

NA ROK 2020/2021

 

Zadania

Termin realizacji

Zajęcia stałe.

·         Ćwiczenia ogólnorozwojowe: rozwijanie umiejętności samodzielnego spożywania posiłków, korzystanie z toalety, porządkowanie miejsca zabawy, ćwiczenie umiejętności stosowanie zwrotów grzecznościowych;

·         Zabawy muzyczno-ruchowe: śpiewanie piosenek, ćwiczenia ruchowo-naśladowcze, taniec, poznawanie instrumentów ( próba gry na instrumentach);

·         Zabawy logopedyczne;

·         Zabawy z językiem angielskim;

·         Zabawy manipulacyjno- konstrukcyjne;

·         Zabawy tematyczne;

·         Zajęcia plastyczne;

·         Ćwiczenia relaksacyjne;

·         Zabawy ruchowe z wykorzystaniem elementów Ruchu Rozwijającego W. Sherborne;

·         Bajkoterapia, teatrzyki;

·         Zabawy sensoryczne;

·         Zabawy na świeżym powietrzu, spacery.

Cały rok

1-2. Adaptacja dzieci w żłobku.

3. Wspomnienia z wakacji.

4. Bezpieczna droga do żłobka.( Pierwszy dzień jesieni)

5. Zaczarowany las.

1. Czas adaptacji dziecka w żłobku.  Stworzenie dziecku bezpiecznego otoczenie. Zapoznanie dzieci z otoczeniem, innymi dziećmi oraz z opiekunkami.  W miarę przebiegu procesu adaptacji poza zabawami dowolnymi pod okiem opiekunek proponowanie dzieciom różnych zabaw ruchowych i tematycznych oraz zajęć plastycznych i muzycznych.

3. Wprowadzanie do tematu poprzez oglądanie kolorowych ilustracji oraz książeczek. W starszej grupie próba rozmowy na temat wakacji.

4. Wprowadzenie dzieci do tematu zajęć za pomocą różnych tekstów oraz ilustracji. Poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze. Przywitanie nowej pory roku- Jesieni.

5. Oglądanie ilustracji o tematyce leśnej. Poznanie Zwierząt zamieszkujących las. Zapoznanie dzieci z jesiennymi kolorami.

Wrzesień

1. Taniec kolorowych liści.

2. Idzie jeż, idzie, jeż może Ciebie pokłóć też.

3. Grzybobranie.

4. Deszcz, plucha czyli kalosze i parasole.

1. Oglądanie ilustracji o tematyce jesiennej. Wspólne zbieranie liści podczas spacerów. W starszej grupie nauka segregacji ze względu na kolor.

2. Zapoznanie dzieci z wyglądem i trybem życia jeża za pomocą ilustracji oraz wierszy i opowiadań o jeżu.

3. Omówienie wyglądu grzyba( borowik, muchomor) przy pomocy kolorowych ilustracji oraz krótkich tekstów literackich.

4. Wprowadzenie dzieci do tematu przy pomocy tekstów literackich. Poznanie podstawowych kolorów. Omówienie zjawisk atmosferycznych występujących jesienią.

5. Dzień ziemniaka.

Październik

1. Kolorowe kredki.

2. Kto Ty jesteś? Polak mały.

3. Zimowe zapasy.

4. Dzień pluszowego misia.

5. Andrzejki.

1. Czytanie krótkich tekstów związanych z tematyką kredek. Utrwalanie kolorów.

2. Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi( orzeł, flaga). Wspólne słuchanie Hymnu. Utrwalenie wyglądu koloru białego i czerwonego.

3. Przypomnienie dzieciom zwierząt zamieszkujących las. Omówienie sposobów ich przygotowywania się do zimy za pomocą ilustracji oraz krótkich tekstów literackich.

4. Omówienie wyglądu misia. Poznanie części ciała( ręce, głowa, nogi itp.). Osłuchanie się z różnymi tekstami literackimi o misiach. 5. Zabawa andrzejkowa.

Listopad

1. Mikołaju przyjdź.

2 i 3. Świąteczny czas.( Pierwszy dzień zimy)

4. W oczekiwaniu na nowy rok.

1. Przybliżenie dzieciom postaci Mikołaja przy pomocy ilustracji oraz książeczek. Spotkanie z Mikołajem.

2 i 3. Zapoznanie dzieci ze świątecznymi tradycjami( ubieranie choinki, wieczerza wigilijna. Przywitanie nowej pory roku- Zimy.

4.  Wprowadzenie dzieci w temat tygodnia za pomocą tekstów literackich oraz ilustracji. Zabawa sylwestrowa.

Grudzień

1. Ulepimy dziś bałwana( sporty zimowe).

2. W karmniku.

3. Opowiedz mi Babciu, opowiedz mi   Dziadku.

4. W stumilowym lesie/ Kubuś Puchatek i przyjaciele.

1. Zapoznanie dzieci zasadami bezpiecznych zabaw na śniegu. Oglądanie ilustracji przedstawiających różne sporty zimowe( jazda na nartach, lepienie bałwana itp.).

2. Uświadomienie dzieciom jak ważna jest troska o ptaki w okresie zimowym przy pomocy tekstów literackich oraz ilustracji.

3. Oglądanie ilustracji przedstawiających babcie i dziadka. Przygotowanie podarunków dla dziadków. Starsza grupa przygotowanie przedstawienia.

4. Przybliżenie dzieciom postaci Kubusia Puchatka oraz jego przyjaciół za pomocą książeczek oraz ilustracji.

Styczeń

1. Gotować każdy może( dzień pizzy).

2. Karnawału czas.

3. Walentynki dla chłopczyka i dziewczynki.

4. Czy ktoś widział może czarnego kota?

1. Wprowadzenie do tematu zajęć za pomocą ilustracji przedstawiających owoce, warzywa oraz gotowe dania. Zabawa w gotowanie( wspólne przygotowanie pizzy).

2. Przybliżenie dzieciom pojęcia karnawału. Żłobkowy bal kostiumowy ( ostatki).

3. Nauka okazywania emocji i uczuć oraz próby ich nazywania( miłość, przyjaźń itp.) . Utrwalenie wyglądu koloru czerwonego.

4. Wspólne oglądanie ilustracji przedstawiających koty. Zapoznanie dzieci z krótki tekstami literacki o kotach i ich życiu.

Luty

1. Dinozaury żyły dawno temu.

2. Przyroda budzi się do życia.

3. Wiosna ach to Ty.

4. Była sobie żabka mała.

5. Przygotowania do świąt Wielkanocnych.

1. Zapoznanie dzieci z dinozaurami za pomocą ilustracji oraz książeczek. Czytanie krótkich tekstów literackich związanych z tematyką dinozaurów.

2. Zainteresowanie dzieci zjawiskami atmosferycznymi występującymi wiosną. Poznajemy symptomy przedwiośnia.

3. Oglądanie ilustracji o tematyce wiosennej. Poszukiwanie pierwszych oznak wiosny podczas spacerów. Powitanie nowej pory roku- Wiosny.

4. Zapoznanie dzieci z wyglądem żabek oraz bocianów za pomocą ilustracji. Osłuchanie się ze znanymi piosenkami o żabach i bocianach. Czytanie krótkich tekstów literackich.

5.  Przybliżenie dzieciom tematyki świąt Wielkanocnych za pomocą ilustracji oraz krótkich tekstów literackich. Zapoznanie dzieci z tradycjami związanymi z Wielkanocą.

Marzec

1. Ruch to zdrowie.( 6.04. Światowy dzień sportu)

2.Odkurzanie- wielkie sprzątanie.

3. Światowy dzień ziemi. (22. 04)

4. Mój Dom- Polska.

1. Kształtowanie u dzieci zdrowych nawyków, zachęcanie do zabaw ruchowych zarówno na sali jak i na świeżym powietrzu. Organizacja żłobkowych zawodów sportowych.

2. Zachęcanie dzieci do pomocy( w miarę ich możliwości) mamie w porządkach domowych. Wspólne „ sprzątanie” sali.

3. Uświadomienie dzieciom jak ważne jest dbanie o naszą planetę. Kształtowanie nawyku segregowania śmieci.

4. Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi( Flaga, Hymn. Godło) za pomocą ilustracji oraz rekwizytów. Osłuchanie się z hymnem Polski.

Kwiecień

1.  Gdy dorosnę będę strażakiem.

2. Mali odkrywcy kosmosu.( 07. 05. Dzień Kosmosu)

3. Tańcz, tańcz, tańcz.

4. Mamo, Tato kochamy Was.

1. Przybliżenie dzieciom postaci strażaka. Zapoznanie z jego pracą. Oglądanie kolorowych ilustracji oraz czytanie krótkich tekstów literackich.

2. Wprowadzenie do tematu zajęć za pomocą kolorowych ilustracji oraz książeczek.

3. Zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami tańców, zabawy taneczne.

4. Rozmowa na temat tego co, to jest RODZINA( mama, tata, siostra, brat). Oglądanie  ilustracji, rozmowa na temat tego, co robi mama, tata.

Maj

1. Mieszkańcy łąki.

2. W oceanie.( 08. 06. Dzień Oceanu)

3. Lato czeka.

4. Smerfuj z nami. (25. 06. Dzień Smerfa)

5. Nadchodzą wakacje.

1. Przybliżenie dzieciom wyglądu mieszkańców łąki za pomocą ilustracji oraz krótkich tekstów literackich.

2. Podróż na dno oceanu. Poznanie morskich stworzeń( oglądanie ilustracji, czytanie książeczek).

3. Wprowadzenie do tematu za pomocą ilustracji, wierszy oraz opowiadań. Powitanie nowej pory roku.

4. Odwiedzamy wioskę smerfów, poznajemy Smerfy, ich zwyczaje oraz imiona( ilustracje, opowiadania). Bal Smerfów.

5. Wprowadzenie w tematykę wakacyjna poprzez przybliżenie dzieciom miejsc w jakie można pojechać w czasie wakacji( góry, morze, jeziora, lasy itp.).

Czerwiec

1. A ja w domu mam chomika, kota, rybki oraz psa. ( 01. 07. Światowy Dzień Psa)

2. Koszyczek z jagodami.

3. Maleńka, zwinna Pszczółka Maja.

4. Kolorowe latawce.

1. Poznajemy zwierzęta domowe np. psy, koty, chomiki itp. Oglądanie ilustracji oraz zdjęć. Rozmowy na temat zwierząt jakie mamy w domu.

2. Zapoznanie dzieci z wyglądem jagody, omówienie zasad bezpieczeństwa podczas zbierania jagód w lesie. Wspólne zabawy w zbieranie jagód.

3. Pogadanka na temat pszczół- gdzie mieszkają, jaką pracę wykonują w przyrodzie, co to jest miód. Zapoznanie dzieci z postacią Pszczółki Mai.

4. Przybliżenie dzieciom zjawiska atmosferycznego jakim jest wiatr. Poznanie zabaw oraz sportów, które są możliwe dzięki temu, że wieje wiatr.

Lipiec

1. Gruszka, pietruszka to witamina.

2.Wyprawa na sawannę.( 12. 08. Dzień Słonia)

3. Co jeździ, co pływa, co lata.

4. Pan McDonald farmę miał.

1. Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Uświadomienie dzieciom, jak ważne w diecie są warzywa i owoce.

2. Zapoznanie dzieci z dzikimi zwierzętami zamieszkującymi sawannę poprzez oglądanie ilustracji, czytanie krótkich tekstów literackich. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się gdzie jeszcze mogą zobaczyć dzikie zwierzęta.

3. Pogadanka z ilustracji na temat znanych dzieciom środkom transportu. Podział pojazdów na te, które latają, pływają oraz poruszają się po lądzie.

4. Przybliżenie dzieciom zwierząt, które można spotkać w gospodarstwie ( świnie, krowy, konie, kury, kaczki itp.).

Sierpień

 

Zadanie jest dofinansowane ze środków otrzymanych od Wojewody Małopolskiego w ramach programu “MALUCH+”

maluch logo nowe poziom

Dane kontaktowe:

Adres:
32-660 Chełmek, Chełmek, ul. Brzozowa 7A

Telefon:
+48 666 648 220

e-mail:
zlobek@chelmek.pl